• ALLMÄNNA FRÅGOR
  • OMNIPOINT LARM
  • OMNIPOINT APP
  • ABONNEMANG & FAKTURA
  • TEKNISK SUPPORT
Varför ska man välja Omnipoint framför konkurrerande inom larm och smart hemsäkerhet?

Omnipoint är mer än bara ett säkerhetssystem. Vi erbjuder allt från sensorer för övervakning av hemmet till modernisering och automatisering av uppgifter i och omkring ditt hem. Allt styrs genom vår prisbelönta app med sex miljoner användare världen över, och givetvis fungerar systemet både i smartphone, surfplatta och dator. Genom vår teknik säkerställer du att du alltid ligger steget före när det handlar om att skydda ditt hem och din egendom.

När kommer Omnipoint till min ort?

Vi finns för närvarande verksamma i Stockholms län. Den 1:a december öppnar vi upp för kunder i Skåne län och den 1:a februari öppnar vi för kunder i Västra Götaland. Om du bor utanför dessa områden – tveka inte att höra av dig så skall vi se om vi kan hjälpa dig. Du når oss enklast på telefonnummer 08-550 068 88 eller via info@omnipoint.se

Varför ska man välja ett smart hemlarm?

Ett smart hemlarm ger inte bara ökad trygghet, utan även djupare förståelse för samt kontroll över ditt hem och din egendom. Tekniken har potential att bli en del av ditt liv, och med den potentialen skapas vanor och beteenden som har möjlighet att förbättra din vardag. Våra kunder uppskattar exempelvis möjligheten att automatisera hemmet så att ljuset släcks i samband med att du larmar ditt hem och att genom sensorer eller kameror se när barnen kommer hem från skolan. Många använder vår app för att titta till sitt husdjur medan andra njuter av tryggheten som uppstår när man vet att man vid händelse av rökutveckling eller brand kommer att informeras omedelbart.

Fungerar mitt larm vid strömavbrott?

Centralenheten har ett inbyggt batteri som aktiveras vid strömavbrott och räcker i 12 timmar. Alla sensorer fungerar som vanligt eftersom de drivs av batteri. Videokamerorna som drivs av vanlig el fungerar ej vid strömavbrott.

Vilka öppettider har kundservice?

Telefonnummer till kundservice: 08-550 068 88

Jag planerar att flytta. Behöver jag höra av mig till er?

Vid planerad flytt måste du höra av dig till vår flyttavdelning på telefonnummer: 08-550 068 88

Hur lång tid tar det från beställning tills dess att mitt larm är installerat och klart att använda?

Vi installerar ditt larm inom två veckor från beställning. Tid för installation bokas i samråd med dig som kund. Givetvis kan installationsdatum senareläggas om så önskas.

Får jag verkligen filma på min tomt och i min bostad?

Datainspektionen hanterar denna typen av frågor och skriver följande:

Ja. Begränsas kameraövervakningen till din egen privatbostad och kameran endast kan fånga bostaden eller din inhägnade villa- eller radhusträdgård och du inte avser att sprida materialet vidare, exempelvis via Internet, gäller inte reglerna i kameraövervakningslagen. Det beror på att det finns ett undantag i 5 § kameraövervakningslagen för kameraövervakning som en privatperson utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur, det så kallade privatundantaget. Ett företag kan jämförelsevis aldrig bedriva kameraövervakning av rent privat natur. En viktig omständighet för att avgöra om privatundantaget gäller är platsen för övervakningen, som alltså inte får vara en plats dit allmänheten har tillträde. En annan omständighet är att det inte ska finnas ett syfte att sprida materialet från kameraövervakningen till en större krets, till exempel genom spridning på Internet.

För övriga frågor relaterade till kameraövervakning, besök Datainspektionens hemsida.

Hur laddar jag ned appen?

App för iOS (iPhone): https://itunes.apple.com/se/app/alarm-com/id315010649?mt=8 App för Andrioid: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alarm.alarmmobile.android Webbadress för att använda systemet med dator: https://omnipoint.se/logga-in/

Vad kan jag se och göra i Omnipoints app?

Vår app är så mycket mer än ett säkerhetssystem där du bara kan larma på & av. Med vår plattform har du möjlighet att automatisera ditt hem och öka både bekvämlighet och trygghet i din vardag. Appen har tillsammans med våra sensorer stöd för en mängd funktioner. Du kan bland annat: Styra din belysning. Se live video ifrån ditt hem eller din tomt. Få en bild när dina barn kommer hem. Få information när någon ringer på hemma hos dig. Få meddelande när barnen kommer hem. Schemalägga så att lampor och annan elektronik slås på när du kommer hem. Själv ställa in och konfigurera olika typer av scenarion. Genom platstjänster anpassa systemet så att åtgärder kan utföras baserat på var du befinner dig. Få information om en dörr eller fönster lämnats öppen/öppet. Öppna och stänga din garagedörr eller andra dörrar. ..och mycket mer Det bästa sättet att uppleva vår app är att testa ett demokonto. Där får till tillgång till mängder av funktioner som vi erbjuder våra kunder. Maila till info@omnipoint.se och uppge namn och kontaktuppgifter så kontaktar vi dig med instruktioner för hur du går till väga för att testa tjänsten. Kontakta gärna vår kundservice om du vill veta mer om hur vi kan göra ditt hem både tryggare och smartare. Kundservice når du enklast på 08-550 068 88 eller genom att maila till info@omnipoint.se.

Vilka mobilplattformar har ni stöd för?

Vår app har stöd för iPhone, Android och Windows Phone.

Vilka plattformar för surfplattor har ni stöd för?

I dagsläget har vi stöd för iPad & Android.

Fungerar Omnipoint tillsammns med Apple Watch och Apple TV?

Ja. Omnipoint fungerar tillsammans med Apple Watch och Apple TV.

Kan appen delas av flera familjmedlemmar eller grannar?

Ja. Vårt system kan anpassas så att fler personer i samma hushåll får tillgång till funktionerna. Tillgång till appen kan även ges till personer utanför hushållet.

Går appen att använda från andra länder än Sverige?

Ja. Oavsett var du befinner dig har du tillgång till samtliga funktioner, givet att du har en fungerande internetanslutning.

Kan jag ha flera larmsystem kopplade till en och samma app? Exempelvis mitt fritidshus eller kontor?

Ja, du kan ha fler system anknutna till samma app. Vi har ingen begränsning av antalet system som kan anslutas.

Vad händer när larmet går?

Kontakta vår kundservice för att få detaljerad information om vad som sker om larmet går.

Fungerar Omnipoints hemlarm om jag har husdjur?

Omnipoints larmsystem går att husdjursanpassa för djur upp till 25 kg. Om djuret väger över 25 kg så anpassar vi med förstärkt skalskydd samt särskilda sensorer.

Hur lång tid tar en väktarutryckning?

Hur lång tid en utryckning tar beror på ett antal faktorer såsom bland annat avstånd till bostaden, trafiksituation & väderlek. Målsättningen är att utryckning alltid ska ske så snabbt som möjligt, men det är viktigt att tänka på att väktare ej har samma befogenheter som polis, brandkår och ambulans i trafiken.

Hur lång tid tar det att installera larmsystemet?

En installation tar upp till två timmar att genomföra. Tidsåtgången baseras på hur din bostads planlösning ser ut. När våra installatörer lämnar din bostad kan du känna dig trygg med att allt fungerar som det ska.

Hur många sensorer kan jag koppla in till mitt larmsystem från Omnipoint?

Du kan maximalt ha 80 sensorer kopplade till ditt system. Om ditt system består av två partitioner (exempelvis huvudbyggnad och garage) så kan du ha totalt 160 sensorer.

Hur många partitioner kan jag ha? Det vill säga antalet separata system kopplade till samma centralenhet.

Centralenheten har stöd för två partitioner. Den vanligaste uppsättningen är en huvudpartition för bostaden och en extra partition för garage, stuga eller attefallshus.

Kan jag se livvideo med Omnipoints hemlarm?

Larmet har stöd för live-video givet att du valt att köpa någon av våra kameror för inomhusbruk, utomhusbruk eller vår dörrklockskamera. Video kan ses via vår app eller via din dator om du använder webb-inlogget på vår hemsida för att komma åt ditt konto.

På vilka sätt kan jag styra samt slå på och av mitt larm?

Med hemlarm från Omnipoint kan du styra systemet samt larma på och av genom vår app, via din inloggning på hemsidan, via fysisk knappsats eller genom att använda en fjärrkontroll om sådan köpts.

Hur lång tid har jag på mig att larma av innan larmet går till larmcentralen?

Från det tillfälle att du öppnar dörren har du 30 sekunder på dig att larma av.

Hur utökar jag mitt larmpaket från Omnipoint?

Du är välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-550 068 88. Vi hjälper dig gärna att skräddarsy ett system som passar för ditt nya behov.

Hur många personliga koder kan utfärdas till samma larmsystem?

Omnipoints hemlarm har stöd för 40 olika personliga koder.

Kan jag ha på larmet när jag är hemma? (skalskydd)

Ja. Du kan larma din bostad samtidigt som du befinner dig hemma. Då använder du det som kallas för skalskydd.

Hur fungerar ert digitala lås?

Vårt lås byter inte ut den befintliga mekaniken i låset utan du kan ha kvar ditt gamla lås. Vi sätter vår digitala modul på insidan av din dörr över ditt nuvarande vrede, och låset kan därefter styras genom vårt larmsystem. Du kan både låsa och låsa upp genom att använda vår app. Var noga med att undersöka med ditt försäkringsbolag så att ditt val av digitalt lås accepteras av försäkringsbolaget. Notera även att flera försäkringsbolag erbjuder rabatterad kostnad för boendeförsäkringen givet att du som kund kan påvisa att du har ett hemlarm kopplat till larmcentral. Omnipoints hemlarm är kopplat till larmcentral. För mer information, se vår informationsvideo..

Hur går installationsprocessen för larmsystemet till?

Våra installatörer genomför först en genomgång tillsammans med dig var sensorerna skall sättas upp. I samband med detta undersöker vi om det finns särskilda specialtillämpningar som du vill göra. Därefter genomför installatören en montering, driftsättning samt test av installation och system. Avslutningsvis så går installatören igenom app, system och funktionalitet tillsammans med dig för att du skall kunna använda systemet fullt ut. Total tid för denna process är cirka två timmar.

Vad krävs för att kunna använda Omnipoints dörrklockskamera?

Omnipoints dörrklockskamera kräver att du har fungerande wifi-uppkoppling samt en mekanisk dörrklocka som är kopplad till 12 volts svagström. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig att undersöka vilka möjligheter du har.Kundservice når du enklast genom att ringa 08-550 068 88.

Kan någon annan än jag själv se mina bilder eller video från mitt larmsystem?

ndast du själv kan se dina bilder och din video. Vid händelse av larm så tas bilder som skickas till larmcentralen så att larmsituationen kan verifieras.Du som kund kan välja att ge oss tillgång till ditt system vid exempelvis ett supportärende. Vi har inte tillgång till video eller bilder från dina kameror.

När får jag min faktura och hur ser betalningsvillkoren ut?

Faktura för delbetalning:
Delbetalningen av hårdvara skickas ut den 10:e varje månad och har 20 dagars betalningstid. Delbetalningen betalas via pappersfaktura. Faktura för tjänsteabonnemang:
Din faktura för ditt abonnemang skickas den 15:e varje månad och betaltiden är 30 dagar. Du kan välja få pappersfaktura, E-faktura eller via autogiro för ditt tjänsteabonnemang.

Påverkas månadskostnaden för tjänsterna om jag vill lägga till fler komponenter/sensorer?

Hos oss betalar du inte extra per månad för tjänsterna ju fler komponenter du vill lägga till. Exempelvis kostar det lika mycket per månad om du har tio rörelsesensorer som om du har fem. Vi vill att du skall ha ett fullgott skydd till ett och samma pris. Hos oss betalar du baserat på vilken typ av tjänster du nyttjar och använder i ditt abonnemang.

Betalar jag någon ränta, aviavgift eller andra kostnader för att delbetala min utrustning?

Nej, du betalar inte någon ränta eller aviavgift för din delbetalning.

Kan jag betala av delbetalningsbeloppet i förtid?

Ja. Du kan när som helst betala hela ditt kvarstående belopp.

Äger jag mitt larmsystem, eller hyr jag det likt hur det fungerar hos flera av era konkurrenter?

All hårdvara ägs av dig som kund.

Hur lång bindningstid har jag kvar?

Uppsägningstiden för ditt tjänsteabonnemang är tre månader.

Hur mycket har jag kvar att delbetala av mitt larmsystem?

Kvarstående belopp att delbetala framgår av din faktura som skickas av vår betalningsleverantör Payex.

Hur kommer jag i kontakt med teknisk support?

Du kontaktar vår tekniska support genom nedanstående kontaktmetoder. Direkt via appen under ”Kontakta support” Genom att ringa oss på 08-550 068 88 Maila oss på kundservice@omnipoint.se

Hur gör jag för att lägga till fler nya användare i mitt larmsystem?

Nya användare kan anslutas till larmsystemet genom att logga in på ditt konto via vår hemsida.

Hur gör jag om jag vill behöver byta batteri i någon enhet?

Du kan byta dina batterier själv om du vill annars hjälper vi dig gärna med detta i samband med service. Ring vår kundservice på telefonnummer 08-55006888 så hittar vi den bästa lösningen för dig.

Vad kostar ett servicebesök?

Ett servicebesök kostar för närvarande 690 SEK.

Vad gör jag om jag behöver renovera hemma?

Om du skall renovera hemma så vill vi att du ringer oss innan så att vi kan avaktivera sabotageskyddet och ge dig instruktioner kring annat som är viktigt att tänka på. Du når oss enklast på telefonnummer: 08-550 068 88

Hur gör jag för att boka service av mitt hemlarm från Omnipoint?

Service bokas via vår kundserviceavdelning som du når på telefonnummer 08-550 068 88. Du kan även boka service via e-post eller genom vår app. Kontakta oss på kundservice@omnipoint.se för att boka service via epost.

Hur gör jag om jag vill lägga till en extra sensor eller komponent till mitt larmsystem?

Kontakta vår kundservice på telefonnummer 08-550 068 88. Vi hjälper dig och ser till att allt fungerar som det ska.

Kan jag skapa en tillfällig kod till exempelvis hantverkare eller städerska?

Ja. Du kan skapa koder till systemet som endast är giltiga inom ett visst tidsintervall, exempelvis torsdagar mellan klockan 09:00 och 15:00. Du kan även skapa engångskoder som förbrukas i samband med att de används en gång för på- eller avlarmning.

Hur ändrar jag koden till mitt larm?

Koden till ditt larm kan ändras genom att logga in på ditt konto via vår hemsida.

Varför Omnipoint ?

Våra larm och säkerhetslösningar bygger på prisbelönt teknik som gör vardagen tryggare och smartare för över fem miljoner människor och företag världen över.

Smart home

Smart home

Omnipoint levererar den senaste tekniken för smart hemsäkerhet. Helt trådlöst, övervakning dygnet runt samt automatiserad kontroll av systemet.

LARMCENTRAL

LARMCENTRAL

Larm kopplat till larmcentral. Alltid fria väktarutryckningar vid händelse av larm.

APP

APP

Notifikationer i din telefon om något händer. Kombineras med sökbar eventhistorik som lagras i 60 dagar.

BRANDLARM

BRANDLARM

Brandlarm med rökdetektor ingår alltid hos Omnipoint.

CRASH & SMASH

CRASH & SMASH

Med Omnipoint Crash & Smash-skydd fungerar ditt system även om kontrollpanelen slagits ut.

TILLVAL

TILLVAL

Mängder av tillval och produkter gör att du kan skräddarsy lösningen efter ditt hem.